tisdag 16 april 2013

Mina boktips!


Här kommer några boktips på böcker jag läst som jag tycker är riktigt BRA...

Livet efter dig...

Will är en framgångsrik man. Han har ett bra jobb med fin titel, han ser bra ut, har väldigt  många brudar, fin bil & lägenhet i centala London. Inget verkar fattas i hans perfekta liv. Så en dag blir han påkörd av en motorcykel och bli förlamad från halsen och nedöver hela kroppen. Han tvingas flytta hem till sina föräldrar och har vårdare hos sig dygnet runt. Han hatar sitt nya liv och har gett upp. Han försöker ta livet av sig, men misslyckas...
Då kommer den allt annat är perfekta Louisa in i hans liv som ny vårdare eller assistent. Hon klär sig lite som hon vill, mest i second hand i knalliga och knasiga färger. Hon bor hemma hos sin mamma och pappa i en alldeles för trång villa i ett inte alltför fint område. Livet är lite upp och ner, och hon tar jobbet mest för att inte bli utstämplad från Arbetsförmedlingen.
Hon försöker med alla medel få Will att se meningen med livet. Att det faktiskt går att leva ett bra liv fast man är förlamad.
Ni som sett filmen "En osannolik vänskap" kommer att känna igen er i boken. Slutet är gastkramande, mer än så säger jag inte.
En bok som jag har skrattat och gråtit mig igenom. Bästa jag läst på länge!

En man som heter Ove....


Ove är en man med mycket bestämda åsikter, och han ändrar sig inte i första taget. Han bor i en radhusvilla i en småstad. Varje morgon prick klockan sex går han inspektionsrundan. Kollar så att folk slängt rätt i återvinningsrummet. Kollar så att inga bilar stått mer än ett dygn på gästparkeringen. Har någon gjort det kollar skriver han uan upp bilnumret och tar reda på vem ägaren är. Och nåde den som åker bil inne på området, trots förbudsskylten som Ove själv satt upp!
Ove kör Saab, och folk som äger ett annat bilmärke tycker han är riktiga idioter. Möjligtvis kan han acceptera folk som kör en Volvo...
Han är en stor och stark man med fasta principer och rutiner som är huggna i sten.
Skrapar man på ytan finner man en man som saknar sin döda fru Sonja något oerhört. Han planerar faktiskt att snart komma efter till henne däruppe...
Men så kommer det nya grannar mittemot, den persiska höggravida Parvaneh flyttar in med sin man (idiot enligt Ove) och några barn. De rör om rejält i Oves liv, och han undrar bara när han ska få vara ifred så han får ta livet av sig....

En rolig bok, kanske lite sorglig bitvis. Men jag älskar Ove, och tänker på min farfar när jag läser om honom. Hur ordentlig han var med papper och att spara instruktionsböcker.Ni kommer garanterat aldrig att glömma Ove om ni läser boken.
(Här finns inget kärlekstrams, vilket gör att den nog borde passa att läsa även för herrar)

Sonjas sista vilja....



När den levnadsglada Sonja dör testamenterar hon allt hon äger till sina tre bästa vänner. Det visar sig att Sonja inte riktigt var den de trodde., hon var nämligen mångmiljardär....!
För att vännerna ska få ta del av förmögenheten så har Sonja en plan, och fast hon inte längre finns så ser hon till at planen följs...hon ska se till att vännerna tar sig ur sina inrutade liv som hon inte tycker passar dem.
Hon skickar en väninna till London och ett ger henne ett nybyggt hotell som hon ska sköta. En annan skickar hon till Paris för att skriva en bok, och den tredje vännen skickar hon till Mallorca för att renovera ett stort lyxigt hus.
En bok om vänskap när den är som bäst! Svår att lägga ifrån sig....

Jag har fler böcker på lut, så säg bara till ifall ni vill ha fler tips...:)

6 kommentarer:

  1. Tack för boktips, jag har hört fler som sagt att dessa böcker är bra. Själv plöjer jag Nesbö för tillfället, men du vill ju inte ha deckare vad jag förstod.
    Däremot blir man mest glad av att läsa "En bit av mitt hjärta lämnade jag kvar" av Diana Janse. Den inger hopp om att det finns vettiga diplomater som försöker förbättra och inte glänsa på massa högtraviga tillställningar.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Åhh tack Maria för dessa boktips...orkar inte läsa deckare just nu...perfekt! Ännu en gång tack! Kram JM

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du tyckte om Sonjas sista vilja!
    Jag har också läst och njutit av Ove, däremot har jag inte läst Livet efter dig, bara sett den underbara filmen.

    Varma hälsningar,
    Åsa Hellberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa, tack för din kommentar här! Jag gillade verkligen boken och karaktärerna som du målat upp så levande.

      När kommer fortsättningen undrar jag? Det känns som om Sonja hade fler hemligheter på lut åt sina fina vänner....:)

      Radera
    2. Och idag fann jag svaret själv, Sonjas Hemlighet är nu beställd:)

      Radera
  4. Tack för tipsen! :D Du har väl inte missat att Fredrik Backman bloggar också? Världens roligaste, knäppaste och sötaste lilla blogg. Googla på hans namn så dyker den upp! :)

    SvaraRadera